Historik
Forbindelse til omverdenen
Tidligere gjorde det Kgl. danske Post og Telegrafvæsen store anstrengelser for at sikre post til alle danskere, herunder også beboerne på de danske småøer. I tiden omkring år 1900 var der tre ugentlige forbindelser mellem Hjortø og Marstal på Ærø over Birkholm.
Fra 1905 til 1909 var det Skarø-postens opgave at sejle til Hjortø for at aflevere og hente post.
Fra 1909 sørgede Niels Hansen Rasmussen (1884 - 1954) kaldet "Posten" for daglige forbindelser til omverdenen ved at sejle ud og lægge sig på siden af Ærø-færgen. I de første 12 år anvendte Niels Hansen Rasmussen en sejl-jolle, bygget på Henning Henningsens Bådeværft i Rantzausminde.
I 1921 byggede samme Henningsen en motor-jolle til "Posten". Denne jolle var i brug indtil 1954, hvor Niels Hansen Rasmussen overdrog postføreropgaven til sønnen Jørgen Greve Rasmussen efter 44 års virke som postfører.
Første postbåd - Sejl jollen
Anden postbåd - Motor jollen
Jørgen Greve Rasmussen fik i 1954 bygget en 25 fods kravelbygget motorbåd hos Henning Henningsens Bådeværft i Rantzausminde.
Båden blev betalt af Jørgen Greve Rasmussen og kostede ifølge Henningsens regnskabsbøger 27.288,50 Kr.
Greve modtog årligt et tilskud fra postvæsenet til postbådens drift. Greve havde et ønske om at navngive båden "Posten" efter faderen. Dette modsatte postmester A.V. Hansen, Svendborg sig. Postmesteren bestemte herefter, at båden skulle navngives "Hjortø"
Livsnerven
Postbåden var livsnerven fra Hjortø til fastlandet fra 1957 til 1976. I mange år sejlede postbåden ud i Høje-stene løbet og lagde til på siden af Ærøfærgen. Den sejlede i årene fra 1954 til 1976 som fast forbindelsesled fra øerne og til fastlandet med både post og passagerer.
I dag er båden testamenteret til Svendborg Museum og er af Kulturministeriets Skibsbevaringsfond erklæret for bevaringsværdig.
Stage - prammen
Greve satte en ære i at sikre post og passagerforbindelsen til og fra Hjortø. I 22 år følte han sig ansvarlig for de daglige forbindelser - de først 15 år ud til Ærø - færgen og de efterfølgende 7 år til Vornæs.
På den nærliggende ø, Hjelmshoved, lå indtil 1965 to beboede landbrugsejendomme, der daglig fik post og avis leveret af postfører Greve. For at komme tørskoet over det lavvandede farvand anvendte Greve en 10 fods stagepram.
Isvintre
En isvinter med stabil is var sjælden et problem for øboerne. Vanskelighederne opstod altid før og efter en periode med is. Når postbåden ikke længere var i stand til at bryde en rende til færgen, måtte øboerne væbne sig med tålmodighed, indtil isen kunne stå for to hug med den store økse.
Så vidste øboerne, at isen kunne bære slæder og andre lette køretøjer. Landmændene kunne så levere mælk ud til færgen, og post, gods og forsyninger kunne nå øens beboere.
At nå fastlandet var kun muligt via isvejen, en med granris markeret rute mellem Hjortø og Tåsinge.
Omstigning i Højestene-løbet
Turene ud til Ærø-færgen var under normale omstændigheder uden problemer. Greve kendte rutinen og tog højde for vejr og vind. Selvfølgelig har der været dage med hårdt vejr og grimme ture ud til Højestene-løbet, men ud over et par fyldte mælkejunger er intet, ifølge et interview med Greve, gået tabt.
Greve beskrev båden som "en del af mig selv, vi har prøvet det hele, og jeg kender båden ud og ind".
Der er udgivet en udførlig beskrivelse af historien om Postbåden "Hjortø" med titlen: "Den sejlede jo bare" Den er forfattet af Kjeld Søberg, og kan anskaffes ved henvendelse til bådelauget.
KS/JJ19
Tilbageblik på begivenheder.
2005 Postbåden overhales og klargøres til fremtidige sejladser.
Postbådens navigationsinstrumenter før pudsning.
Efter.
Regatta i Troense
2007 Generalforsamling Troense Søfartsmuseum.
2007 Postbåden klargøres
2007 Avis omtale af Bjarne Gregersen FAA.
2008
Det første Lokale/værested til bådelaugets besætning blev etableret i det gamle portnerkontor der hørte til Svendborg Skibsværft.
2009 I forbindelse med musikarrangement i Maritim Center giver medlemmer af Danmarks Radios Bigband et musiknummer på Hjortø I takt med glødehovedmotoren.
2009 blev 100 året for etablering af fast postbådfart mellem Hjortø og Fyn markeret med opvisning.
2009 Nye lokaler i Maritimt center.
Afhentning af ispram på Hjortø.
Postbåden klargøres.
Invielse af ny Christiansminde bro
Der sejles brudefærd.
2010 Filmen om postbåden Hjortø med titlen "Den sejlede jo bare" blev fabrikeret.
2011 Poul-Ebbe Hansen` s model skib.
2011 Ank. Svendborg med æbler (Æbleræs)
2011 Æbleræs
2012 I forbindelse med søsætningen af veteranskibet "Bonavista" i Marstal havn blev "Hjortø" tildelt prisen for bevaringsværdige fartøjer med en bronce plade med inskription.
2012 Postbåden deltager i Indvielsen af ny bro ved Præstelandingen på Thurø.
2012 Artikel fra "Mitsvendborg"
2014 Postbåden "Hjortø" får Dannebrog om bord før færgen "Ærøsund" sænkes.
2015 Generalforsamling.
2015 Nyt lokale i Færgegården - vi kalder det ``"Banjen".
2016 Artikel af Søren Stidsholt Nielsen, der omhandler opstart af Hundested glødehovedmotor.
2016 Postbåden Hjortøs bådelaug fik tildelt "Sammen kan vi mere - prisen" af Andelskassen.
Et beløb på 15.000 Kr. fulgte med.
2017 Generalforsamling i Marinestuen
2017 Redningsaktion i Svendborgsund
2018 Generalforsamling afholdes i Marineforeningens lokaler
2018 Søredningsøvelse
2018 (Videoklip) Postbåden kranløftes på land.
2019 Postbåden sejler medlemmer til Hjortø hvor de deltager sammen med Zoologer fra københavns Zoo i "Dåb af klokkefrøen"
JJ19
August 2020 blev Anders Olsens model skib af postbåden søsat og døbt.
Det foregik i Svendborg Lystbådehavn.
Modelbådebygger Anders Olsen, Vordingborg.
VORDINGBORG: Fra lystbådehavnen i Svendborg søsættes en lillesøster til veteran-postbåden Hjortø.
Den nye, lille Hjortø er en model i den store skala. Målestokken er 1:6. Det vil sige en velvoksen sag på hele 135 cm fra bjørnefender til hæk.
Anders Olsen fra Vordingborg er mesteren bag den meget detaljerede, fjernstyrede lilleput af Svendborg Museums veteranpostbåd, - jeg er vild med Svendborg og jeres lille fine træbåd, lyder det fra Anders Olsen fra Sydsjælland.
Anders Olsens begejstring for Hjortø er vokset under et par Svendborg-besøg, - jeg blev helt forelsket, da jeg hørte motoren starte. Modelbyggeren tog kontakt til Hjortø Bådelaug, lånte tegninger af båden og har nu brugt tre år på at bygge Hjortø.
Når modellen sejler, afgiver den lyd optaget fra storesøsteren. Blandt de øvrige finesser er, at lanterner kan tændes, og i styrehuset står en figur af Hjortøs skipper, Jørgen Greve Rasmussen.
Det er Anders Olsens plan senere at tage rundt i landet, vise modellen frem og agitere for Hjortø-bådelavet.
Modellen af Postbåden Hjortø
Asger, Torben med frue
John, Rainer og Mette.
Kurt Kaysen og Kurt Jensen afslører modellen.
Modellen blev døbt "Hjortø"
Modellen i det våde element.
John, Fru Ellehammer, Poul Ellehammer og Rainer
En dukkemodel af postbådfører Jørgen Greve.
Et kig ind på dækket af modellen.
2020 Livet under Corona epidemien. Onsdags mødet henlagt til fri luft ved sejlskibsbroen.
Dejlige fedtemadder varmer godt under Corona epidemien.
Sommeren 2021 blev "Hjortø" sejlet til Ristinge havn for at blive anvendt som kulisse i en film af Anders Refn med titlen "Opgøret"
JJ 2021
2022 Nytårskur
2022 Søsætning
2022 Rainers snapsetest.
Begivenheden refereret af webmaster John Jensen der var bådfører i efteråret 2022 ved det årlige Æbleræs. En særlig tak til Christian Jensen for lån af fotos.
Postbåden blev sejlet til Troense af mandskab fra Hjortø Bådelaug, og overnattede i havnen, til lyden af højt humør fra gæsterne, der om aftenen hyggede sig med dejlig æbleflæsk i sejlklubbens lokaler
Morgendagen efter blev de deltagende skibe lastet med frugt, og i roligt vejr sejlet fra Troense til Svendborg. Der var ikke vind til sejlene så det gik for motor, men uanset er det et betagende syn at følge dem gennem sundet!
Vi har, med disse foto’s prøvet at gengive sejladsen og hyggen i havnen, der var fyldt med forventningsfulde mennesker ved træskibsbroen. Duften af Ærøpandekagerne og smagen af dejligt koldt øl kan vi desværre ikke gengive.
Vi har fået et nyt bådfører medlem nemlig Jørgen Royal Pedersen. Han er familiemedlem af den gamle ”Greve” familie og har som ung sejlet som afløser for Skipper Greve og det var en oplevelse for ham igen at stå ved roret på postbåden og sejle den ind hvor den før hen lå ved kaj.

John Jensen. Webmaster