Historik

 

     Forbindelse til omverdenen

Tidligere gjorde det Kgl. danske Post og Telegrafvæsen store anstrengelser for at sikre post til alle danskere, herunder også beboerne på de danske småøer. I tiden omkring år 1900 var der tre ugentlige forbindelser mellem Hjortø og Marstal på Ærø over Birkholm.

Fra 1905 til 1909 var det Skarø-postens opgave at sejle til Hjortø for at aflevere og hente post.

Fra 1909 sørgede Niels Hansen Rasmussen (1884 - 1954) kaldet "Posten" for daglige forbindelser til omverdenen ved at sejle ud og lægge sig på siden af Ærø-færgen. I de første 12 år anvendte Niels Hansen Rasmussen en sejl-jolle, bygget på Henning Henningsens Bådeværft i Rantzausminde.

I 1921 byggede samme Henningsen en motor-jolle til "Posten". Denne jolle var i brug indtil 1954, hvor Niels Hansen Rasmussen overdrog postføreropgaven til sønnen Jørgen Greve Rasmussen efter 44 års virke som postfører.


 

 Første postbåd - Sejl  jollen

 

 Anden postbåd - Motor  jollen

 


Jørgen Greve Rasmussen fik i 1954 bygget en 25 fods kravelbygget motorbåd hos Henning Henningsens Bådeværft i Rantzausminde.

 

 Båden blev betalt af Jørgen Greve Rasmussen og kostede ifølge Henningsens regnskabsbøger 27.288,50 Kr.

Greve modtog årligt et tilskud fra postvæsenet til postbådens drift. Greve havde et ønske om at navngive båden "Posten" efter faderen. Dette modsatte postmester A.V. Hansen, Svendborg sig. Postmesteren bestemte herefter, at båden skulle navngives "Hjortø"

 


 Livsnerven

Postbåden var livsnerven fra Hjortø til fastlandet fra 1957 til 1976. I mange år sejlede postbåden ud i Høje-stene løbet og lagde til på siden af Ærøfærgen. Den sejlede i årene fra 1954 til 1976 som fast forbindelsesled fra øerne og til fastlandet med både post og passagerer.

I dag er båden testamenteret til Svendborg Museum og er af Kulturministeriets Skibsbevaringsfond erklæret for bevaringsværdig.


Stage - prammen

Greve satte en ære i at sikre post og passagerforbindelsen til og fra Hjortø. I 22 år følte han sig ansvarlig for de daglige forbindelser - de først 15 år ud til Ærø - færgen og de efterfølgende 7 år til Vornæs.

På den nærliggende ø, Hjelmshoved, lå indtil 1965 to beboede landbrugsejendomme, der daglig fik post og avis leveret af postfører Greve. For at komme tørskoet over det lavvandede farvand anvendte Greve en 10 fods stagepram.


Isvintre

En isvinter med stabil is var sjælden et problem for øboerne. Vanskelighederne opstod altid før og efter en periode med is. Når postbåden ikke længere var i stand til at bryde en rende til færgen, måtte øboerne væbne sig med tålmodighed, indtil isen kunne stå for to hug med den store økse.

Så vidste øboerne, at isen kunne bære slæder og andre lette køretøjer. Landmændene kunne så levere mælk ud til færgen, og post, gods og forsyninger kunne nå øens beboere.

At nå fastlandet var kun muligt via isvejen, en med granris markeret rute mellem Hjortø og Tåsinge.


Omstigning i Højestene-løbet

Turene ud til Ærø-færgen var under normale omstændigheder uden problemer. Greve kendte rutinen og tog højde for vejr og vind. Selvfølgelig har der været dage med hårdt vejr og grimme ture ud til Højestene-løbet, men ud over et par fyldte mælkejunger er intet, ifølge et interview med Greve, gået tabt.

Greve beskrev båden som "en del af mig selv, vi har prøvet det hele, og jeg kender båden ud og ind".

 

 

Der er udgivet en udførlig beskrivelse af historien om Postbåden "Hjortø" med titlen: "Den sejlede jo bare" Den er forfattet af Kjeld Søberg, og kan anskaffes ved henvendelse til bådelauget.

KS/JJ19


 

Tilbageblik på begivenheder.

2005 Postbåden overhales og klargøres til fremtidige sejladser.

 


Postbådens navigationsinstrumenter før pudsning.

Efter.

 

 


 Regatta i Troense

 


 2007 Generalforsamling Troense Søfartsmuseum.            


 2007 Postbåden klargøres

 


 2007 Avis omtale af Bjarne Gregersen FAA.

 


 2008

Det første Lokale/værested til bådelaugets besætning blev etableret i det gamle portnerkontor der hørte til Svendborg Skibsværft.

 

 

 

 


 2009 I forbindelse med musikarrangement i Maritim Center giver medlemmer af Danmarks Radios Bigband et musiknummer på Hjortø I takt med glødehovedmotoren.




2009 blev 100 året for etablering af fast postbådfart mellem Hjortø og Fyn markeret med opvisning. 

 

 


 2009 Nye lokaler i Maritimt center.                    
           

 2009  Trange forhold.


 2009 Der sejles brudefærd fra Troense til Valdemars slot 

 


 Afhentning af ispram på Hjortø.

 


Postbåden klargøres.


Invielse af ny Christiansminde bro


 Der sejles brudefærd.

 


 2010 Filmen om postbåden Hjortø med titlen "Den sejlede jo bare" blev fabrikeret.
Videoen kan erhverves ved henvendelse til bådelauget.

 


    2011 Poul-Ebbe Hansen` s model skib.             


2011 Ank. Svendborg med æbler (Æbleræs)


 2011 Æbleræs

 

 


2012  I forbindelse med søsætningen af veteranskibet "Bonavista"  i Marstal havn blev "Hjortø" tildelt prisen for bevaringsværdige fartøjer med en bronce plade med inskription.

 

      


 2012 Postbåden deltager i Indvielsen af ny bro ved Præstelandingen på Thurø. 

 



2012 Artikel fra "Mitsvendborg"

 

 


 
2013 Sejltur i sundet med kaffeklubben
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 2014 Postbåden "Hjortø" får Dannebrog om bord før færgen "Ærøsund" sænkes.

 


2015 Generalforsamling.

 

 

    2015 Nyt lokale i Færgegården - vi kalder det ``"Banjen".

  

 

 


 2016 Artikel af Søren Stidsholt Nielsen, der omhandler opstart af Hundested glødehovedmotor.

 


 2016 Postbåden Hjortøs bådelaug fik tildelt "Sammen kan vi  mere - prisen" af  Andelskassen.
Et beløb på 15.000 Kr. fulgte med.

                  

 

 


                    2017 Generalforsamling i Marinestuen

 


2017 Redningsaktion i Svendborgsund

 


  2018 Generalforsamling afholdes i Marineforeningens lokaler

 

 


2018 Søredningsøvelse


2018 (Videoklip) Postbåden kranløftes på land.


2019 Postbåden sejler medlemmer til Hjortø hvor de deltager sammen med Zoologer fra københavns Zoo i             "Dåb af klokkefrøen"


 

 

 

 JJ19


August 2020 blev Anders Olsens model skib af postbåden søsat og døbt.

Det foregik i Svendborg Lystbådehavn.

Modelbådebygger Anders Olsen, Vordingborg.

VORDINGBORG: Fra lystbådehavnen i Svendborg søsættes en lillesøster til veteran-postbåden Hjortø.

Den nye, lille Hjortø er en model i den store skala. Målestokken er 1:6. Det vil sige en velvoksen sag på hele 135 cm fra bjørnefender til hæk.

Anders Olsen fra Vordingborg er mesteren bag den meget detaljerede, fjernstyrede lilleput af Svendborg Museums veteranpostbåd, - jeg er vild med Svendborg og jeres lille fine træbåd, lyder det fra Anders Olsen fra Sydsjælland.

Anders Olsens begejstring for Hjortø er vokset under et par Svendborg-besøg, - jeg blev helt forelsket, da jeg hørte motoren starte. Modelbyggeren tog kontakt til Hjortø Bådelaug, lånte tegninger af båden og har nu brugt tre år på at bygge Hjortø.

Når modellen sejler, afgiver den lyd optaget fra storesøsteren. Blandt de øvrige finesser er, at lanterner kan tændes, og i styrehuset står en figur af Hjortøs skipper, Jørgen Greve Rasmussen.

Det er Anders Olsens plan senere at tage rundt i landet, vise modellen frem og agitere for Hjortø-bådelavet.

Modellen af Postbåden Hjortø

 

Asger, Torben med frue

John, Rainer og Mette.

 

Kurt Kaysen og Kurt Jensen afslører modellen.

Modellen blev døbt "Hjortø"

 

 Modellen i det våde element.

 

John, Fru Ellehammer, Poul Ellehammer og Rainer

 

En dukkemodel af postbådfører Jørgen Greve.

 

Et kig ind på dækket af modellen.

 JJ/20


2020 Livet under Corona epidemien. Onsdags mødet henlagt til fri luft ved sejlskibsbroen.

 

 2020 onsdagsmødet i fri luft.

 

 

Dejlige fedtemadder varmer godt under Corona epidemien.


 

   JJ/20


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere