Motor

                     Hundested glødehovedmotor

Den første motor er fra 1954 beskrives som en 1-cylindret to-takts-glødehovedmotor af mærket "Hundested".

Motoren kørte på solarolie og ydede 15 HK. Den var udstyret med en to-bladet metalskrue med vendbare blade.

For altid at have en driftsikker motor valgte Greve i 1972 at skifte motoren ud med en 21 HK "Hundested" glødehovedmotor. Fabrikken tog den gamle motor i bytte. Motoren fra 1954 viste sig at være passet så omhyggeligt, at Hundested Motorfabrik lod den udstille for at vise denne motors holdbarhed.

En glødehovedmotor skal forvarmes før start. Tidligere brugte man en blæselampe til udvendig opvarmning af brændkammeret øverst på cylinderen. Jørgen Greve Rasmussen brugte startpatroner, der blev monteret i en holder og antændt med tændstikker. Når patronen brændte tilpas, blev den sat i en holder og skruet ind i brændkammeret. På den måde opnåede man tilstrækkelig høj temperaturtil at antænde den komprimerede blanding af luft og olie.


 

Motoren efter overhaling i 2005

 

   Motormand Asger Hansen opstarter motor

 

 

 

 

 

Motor  2

Det kan blive vanskeligt på sigt, at skaffe reservedele til Hundested motoren, bådelauget har derfor længe ønsket at anskaffe en motor to.
I 2017 var en motor, identisk med den der er i postbåden til salg og ejeren blev kontaktet.
Der blev forhandlet en fornuftig pris på plads og motoren blev leveret i 2018.
Den har fået en plads på "Danmarks Museum for Lystsejlads" på Frederiksøen hvor vi har etableret os med et værksted til formålet og postbådens besætning er nu i gang med at renovere.

Glødehovedmotoren vil i køreklar stand blive stillet til skue på "Danmarks Museum for Lystsejlads"  og interesserede vil, efter aftale med folk fra bådelauget kunne høre og se motoren køre.


   2018 "Hundested motoren" ankommer på fundament og klar til renovering.

Motor på intermistisk fundament klar til renovering.


Hjortøs motor 2 har sin historie i det herunder beskrevne.


 

Verner tager bestik af motor 2 

Rainer klargør ombyggede gastanke til maling.

 

Bent affedter og maler fedtkopper.

Palle igang med rensning af topstykke til røgkasse. 

 Palle efterser og afsliber vandpumpe.

 

Erik igang med afslibning af topstykke.

 

Asger samler dele til topstykke til røgkasse.

Arbejde med afkortning af skrueaksel.

 

Asger og Torben igang med motorblokken m.m.

 

 Kjeld og Kurt K grundmaler.

                                                  

                                         Svinghjul monteres.                                      

Svinghjul monteres.

Støtter til motorvogn.

Kjeld syner Kranarm monteret på palleløfter.

Motoren løftes på vogn.

Køletank forbindes med kobberrør.

John igang med at forbinde rørsystemet.

Transportabel søjleboremaskine. (Til stor hjælp)

 

Hans - Jørgen igang med finpudsning.

                          
                                                             Nærbillede af Startventil m.m.
 
 
 
 
                                         Afskærmning af propel
 
 
 
 Poul Ellehammer tager sig af reguleringshåndhjul.
 
 
 
 
Færdigt rørarbejde.
 
 
Januar 2020 - Færdigt arbejde.
 
 

 
                                                                                                                 Abejdstegning

                        Del af Hjortø`  s besætning som deltog i renoverings arbejdet.

                 

 

JJ/2020


 

 

 Postbåden Hjortøs maskinmester Asger Hansen, Svendborg, var i lære på Søby Værft på Ærø, da der også blev produceret motorer som i Hjortø-veteranbåden. Det var da værftets grundlægger, Ærøs senere æresborger Arthur Jørgensen regerede. Foto: Søren Stidsholt Nielsen - De var enkle, driftssikre. Kunderne fik at vide, at motoren bare skulle smøres og passes, siger Asger Hansen

 Asger Hansen fra Svendborg er Hjortø-bådelavets maskinmester. Skibsmekanik af glødehoved-typen har han nærmest fået ind med modermælken.

Asger Hansen stammer fra Ærø og var i lære på Søby Værft, der dengang også var en motorfabrik. Asger Hansens tid i Søby var mens værftets grundlægger, den legendariske Arthur Jørgensen, regerede.

- Det var spændende år. Vi lavede motorer helt op til 150 hk, siger Asger Hansen:

- Arthur var lidt billigere, så de solgte godt. Mange af motorerne røg til Skagen og Esbjerg. Så begyndte fiskerne at ville have dieseler i stedet, siger Asger Hansen.

 Overgangen til traditionelt diesel-maskineri, slog dog ikke Søbys værftskonge ud. - Arthur opfandt et system: Man tager den gamle motors cylinder af og krumtappen ud og ilægger i stedet en lige aksel med stort kilerem-hjul. Så kunne der bygges en diesel ovenpå, og man var fri for at tage hele den gamle motor ud. Den nye blev gearet ned i omdrejninger. Det fungerede fint, forklarer Asger Hansen og nævner, at et eksemplar kan ses på Rødvigs motormuseum. - Det var en anden tid, reflekterer Asger Hansen og mindes fx, at Søby-motorerne var uden manual:

- De var enkle, driftssikre. Kunderne fik at vide, at motoren bare skulle smøres og passes. Var der problemer, kunne de ringe til Arthur.

Allerede som dreng havde Asger Hansen de tøffende motorer tæt på. Når han sejlede på Svendborg-Ærøskøbing - navnlig på m/f Ærøsunds forgænger, m/f Ærø, - fik han sammen med de andre knægte om bord lov at komme ned på vogndækket og se Hjortø-postbåden lægge til langs færgens side for omladning af gods- og passagerer.

- Så jeg har set Greven (bådfører Jørgen Greve Rasmussen, Hjortø, red.) mange gange, siger Asger Hansen.

 Motorer af Hjortøs type har også udviklet sig, da de var i produktion. I første omgang blev de kaldt glødehovedmotorer fordi motorhovedet skulle opvarmes med en blæselampe. Senere gik man over til koldstart. En synlig glødetråd signalerede, når motoren var klar.

Både motoren i Hjortø og på dens mobile søster er skiftet til letmetalstempel. Det har øget effekten. Brændstofforbrug?  En liter diesel i timen.

Søren Stidsholt. FAA. Søsiden.

JJ / 2020


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere