Om skibet - sikkerhedsinstruks
Post- og passagerbåden Hjortø
Ifølge målingsrapporten, udarbejdet af V. Ring Andersen i 1954, beskrives nybygning 1155 (Postbåden "Hjortø") som en 24,7 fods halvdæks motorbåd, kravelbygget af fyr på eg med motor i åbent rum. Båden er 8,8 fod bred og har en dybgang på 3,6 fod.
Båden er bygget til post- og passagertransport mellem Hjortø og Fyn.
Midtskibs motor- og styrehus. En agterkahyt med plads til 6 – 8 personer.
Kendingsbogstaver OU 9749 - Radiokaldesignal XPD 6003 - MMSI 219 007 322
Båden er udstyret med en 21 HK Hundested glødehovedmotor fra 1972.
Lyt til motorlyden
Året 2005 stiftedes et bådelaug bestående af 15 medlemmer der som opgave påtog sig at vedligeholde og sejle Post og passagerbåden ”HJORTØ”
Post og passagerbåden ”HJORTØ” er ejet af Svendborg museum.
Bådelauget fik overdraget skibet i en meget dårlig stand. Den blev klargjort og renoveret fra A til Z.
Typeskiltet fra postbåden "Hjortø"
JJ19
revideret: 8. maj 2022
Hvilket fartøj gælder denne sikkerhedsinstruks for: |
Post- og passagerbåd Hjortø af Hjortø.
|
1. Identifikation af rederen |
Svendborg Museum (museumschefen, Grubbemøllevej 11, 5700 Svendborg |
2. Sejladsaktiviteter |
Post- og passagerbåden Hjortø bruges til sejlads i Det Sydfynske Øhav. Sejladsområdet er afgrænset af linjerne Lohals-Lundeborg, Marstal-Ristinge og Skjoldnæs-Helnæs. Under sejlads skal der, ud over bådføreren, som minimum være et bådelaugsmedlem som besætning. Postbåden sejler udelukkende med medlemmer af bevaringsforeningen Postbåden Hjortøs Venner og medtager maksimalt 8 medlemmer. Al sejlads er betinget af gunstige vejrforhold. |
3. Identifikation af risici |
Under sejlads med medlemmer af bevaringsforeningen Postbåden Hjortøs Venner i post- og passagerbåden Hjortø er der følgende sikkerhedsmæssige risici:
|
4. Tiltag til at imødegå risici |
Båden: Ved motorstop/motorproblemer under sejlads ankres op. 2. I nødstilfælde kaldes hjælp via kanal 16 (Lyngby Radio). 2. Brand om bord. Om bord findes to ildslukkere. En CO2 slukker på 2 kg og en ABC pulverslukker på 6 kg. Besætningen er instrueret i brugen af disse slukkere. |
3. Grundstødning.
Såfremt besætningen ikke ved egen hjælp kan få båden fri, tilkaldes assistance fra Dansk Søredningsselskab, vagttlf. 2760 1104, øvrige bådelaugsmedlemmer eller andre både.
4. Lækage i skrog.
Søg ind på lavt vand. Båden er udstyret med en elektrisk og en manuel lænsepumpe, som tages i anvendelse. Ved større lækager sættes båden på grund. Passagerer og besætning iføres redningsveste. Der tilkaldes assistance fra Dansk Søredningsselskab, vagttlf. 2760 1104 eller øvrige bådelaugsmedlemmer.
I nødstilfælde kaldes hjælp via kanal 16 (Lyngby Radio).
5. Kollision.
Ved kollision med andet fartøj eller flydende/fast genstand vurderes om der er fare for passagerer og besætning. Redningsveste og redningsflåder tages eventuelt i anvendelse. I nødstilfælde kaldes hjælp via kanal 16 (Lyngby Radio).
6. Forlis.
Alle iføres redningsveste, redningsflåder udløses og tages i brug. Føreren udsender nødsignal på VHF og sikrer oplysning om fartøjets position.
7. Personer om bord:
1. Overbordfald
Føreren aktiverer MOB på Garmin plotter.
Båden er udstyret med en redningskrans og 30 meter flydeline. Krans i redningsline kastes ud til den overbordfaldne, og der manøvres på en sådan måde, at den overbordfaldne kan få fat på line/krans. Evt. anmodes via VHF om hjælp fra andre skibe
2. Tilskadekomst/pludselig sygdom.
Båden er udstyret med en førstehjælpskasse. Ved alvorlig tilskadekomst/sygdom rekvireres hjælp via mobiltelefon (112) eller VHF-DSC kanal 16 (Lyngby Radio). Søg nærmeste havn eller til situationen egnede anløbsbro.
Der kan tilkaldes assistance fra øvrige bådelaugsmedlemmer, hvoraf flere har egne både.
Opkald til kanal 16 (Lyngby Radio) kan ved strømsvigt eller andre fejl erstattes af telefonopkald til 112 med oplysning om, at der er tale om ulykke til søs.
3. Båden:
25 fods kravelbygget motorbåd af kuttertype, lærk på egespant. Bygget på Henning Henningsens Bådeværft i Rantzausminde i 1954. Båden er bygget til post- og passagertransport mellem Hjortø og Fyn. Midtskibs motor- og styrehus. En agterkahyt med plads til 6 – 8 personer.
Båden er udstyret med en 21 HK Hundested glødehovedmotor fra 1972.
Udstyr:
Båden er forsynet med:
1. To selvoppustelige redningsflåder, hver beregnet til 6 personer. Flåderne serviceres hvert fjerde år.
2. 11 selvoppustelige redningsveste, der kontrolleres hvert år. Et udvalg af faste børne redningsveste – relevante størrelser sikres inden afgang – i depot på Færgegården ligger andre størrelser.
3. En redningskrans med 30 meter flydeline.
4. To ildslukkere, der kontrolleres hvert år.
5. Elektrisk horn.
6. En redningslejder.
7. To ankre med kæde/tov.
8. Kortplotter.
9. VHF-DSC radio.
10. Kompas.
11. Søkort.
12. Kopi af ansvarsforsikringspolice. (Topdanmark, forsikringsnummer P 7312 320 171. Alle, der med lovlig adkomst benytter båden, er ansvarsforsikret.)
13. Liste over bådelaugsmedlemmer til brug for tilkald.
14. To antichock-tæpper
Personer:
Der forventes at personer om bord er af almindelig sund fornuft og at de efterkommer bådførerens/besætningens anvisninger.
Se også punkt 6.
6. Besætningen og dens kompetencer |
Der er som minimum altid to besætningsmedlemmer om bord, hvoraf den ene er ansvarlig bådfører. |
7. Forholdsregler, som sikrer, at alle kan reddes ved ulykke |
Under sejlads skal redningsflåder og redningsveste være klar til brug. |
8. Forholdsregler, som sikrer, at der altid kan tilkaldes assistance ved ulykker |
Båden er tilsluttet Dansk Søredningsselskab. Vagttelefon 2760 1104. Besætningen er instrueret i brug af VHF-DSC, så de på kanal 16 (Lyngby Radio) kan |
9. Forholdsregler, som sikrer, at oplysning om antallet af personer om bord er kendt og opbevares i land og er let tilgængelig i tilfælde af en redningsaktion |
Før sejlads udfyldes tavle på bådens faste plads med oplysning om dato og tidspunkt for afgang samt antal personer om bord. |
10. Forholdsregler, som sikrer, at der altid afgives sikkerhedsinstruktion til nye ombordværende personer inden sejladsens start |
Før sejlads er det bådførerens ansvar at informere de ombordværende om de sikkerhedsmæssige forhold ombord, herunder brug af redningsveste, flåder m.m. |
11. Forholdsregler, som beskriver, hvordan der følges op på utilsigtede hændelser eller ulykker |
Beskriv, hvem der skal følge op på utilsigtede hændelser, samt hvornår og hvordan det skal foregå: I forbindelse med utilsigtede hændelser er det bådførerens ansvar at videregive oplysninger om forløb og erfaringer til øvrige bådførere. Erik Eriksen
|